

Paragrafy: Čl.15 Čl.16 Čl.17 Čl.18 Čl.19 Čl.20 Čl.21 Čl.22 Čl.23 Čl.24 Čl.25 Čl.26 Čl.27 Čl.28 Čl.29 Čl.30 Čl.31 Čl.32 Čl.33 Čl.34 Čl.35 Čl.36 Čl.37 Čl.38 Čl.39 Čl.40 Čl.41 Čl.42 Čl.43 Čl.44 Čl.45 Čl.46 Čl.47 Čl.48 Čl.49 Čl.50 Čl.51 Čl.52 Čl.53
(1) Zákonodárná moc v České republice náleží Parlamentu.
(2)  Parlament  je  tvořen dvěma komorami, a to Poslaneckou sněmovnou a
Senátem.
(1) Poslanecká sněmovna má 200 poslanců, kteří jsou voleni na dobu čtyř
let.
(2)  Senát  má  81 senátorů, kteří jsou voleni na dobu šesti let. Každé
dva roky se volí třetina senátorů.
(1)  Volby  do  obou  komor se konají ve lhůtě počínající třicátým dnem
před uplynutím volebního období a končící dnem jeho uplynutí.
(2) Byla-li Poslanecká sněmovna rozpuštěna, konají se volby do šedesáti
dnů po jejím rozpuštění.
(1) Volby do Poslanecké sněmovny se konají tajným hlasováním na základě
všeobecného,  rovného  a přímého volebního práva, podle zásad poměrného
zastoupení.
(2) Volby do Senátu se konají tajným hlasováním na základě všeobecného,
rovného a přímého volebního práva, podle zásad většinového systému.
(3)  Právo  volit  má každý občan České republiky, který dosáhl věku 18
let.
(1) Do Poslanecké sněmovny může být zvolen každý občan České republiky,
který má právo volit a dosáhl věku 21 let.
(2)  Do  Senátu  může  být zvolen každý občan České republiky, který má
právo volit a dosáhl věku 40 let.
(3) Mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením.
Další  podmínky  výkonu  volebního  práva,  organizaci  voleb  a rozsah
soudního přezkumu stanoví zákon.
Nikdo nemůže být současně členem obou komor Parlamentu.
(1)  S  funkcí  poslance  nebo  senátora  je  neslučitelný  výkon úřadu
prezidenta  republiky,  funkce  soudce  a  další  funkce, které stanoví
zákon.
(2) Dnem, kdy se poslanec nebo senátor ujal úřadu prezidenta republiky,
nebo  dnem,  kdy  se ujal funkce soudce nebo jiné funkce neslučitelné s
funkcí  poslance  nebo  senátora,  zaniká  jeho  mandát  poslance  nebo
senátora.
(1)  Poslanec  složí slib na první schůzi Poslanecké sněmovny, které se
zúčastní.
(2) Senátor složí slib na první schůzi Senátu, které se zúčastní.
(3)  Slib  poslance  a  senátora zní: "Slibuji věrnost České republice.
Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest,
že  svůj  mandát  budu  vykonávat  v  zájmu  všeho  lidu  a podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí.".
Poslanec  nebo senátor se může svého mandátu vzdát prohlášením učiněným
osobně  na  schůzi  komory, jejímž je členem. Brání-li mu v tom závažné
okolnosti, učiní tak způsobem stanoveným zákonem.
Mandát poslance nebo senátora zaniká
a) odepřením slibu nebo složením slibu s výhradou,
b) uplynutím volebního období,
c) vzdáním se mandátu,
d) ztrátou volitelnosti,
e) u poslanců rozpuštěním Poslanecké sněmovny,
f) vznikem neslučitelnosti funkcí podle čl. 22.
Poslanci  a  senátoři  vykonávají  svůj mandát osobně v souladu se svým
slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy.
(1)  Poslance  ani senátora nelze postihnout pro hlasování v Poslanecké
sněmovně nebo Senátu nebo jejich orgánech.
(2)  Za projevy učiněné v Poslanecké sněmovně nebo Senátu nebo v jejich
orgánech  nelze  poslance  nebo  senátora trestně stíhat. Poslanec nebo
senátor podléhá jen disciplinární pravomoci komory, jejímž je členem.
(3)  Za  přestupky  poslanec  nebo  senátor  podléhá  jen disciplinární
pravomoci komory, jejímž je členem, pokud zákon nestanoví jinak.
(4)  Poslance  ani  senátora  nelze trestně stíhat bez souhlasu komory,
jejímž  je  členem. Odepře-li komora souhlas, je trestní stíhání navždy
vyloučeno.
(5) Poslance nebo senátora lze zadržet, jen byl-li dopaden při spáchání
trestného  činu  nebo  bezprostředně  poté.  Příslušný orgán je povinen
zadržení  ihned  oznámit  předsedovi komory, jejímž je zadržený členem;
nedá-li  předseda  komory  do  24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání
zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první
následující  schůzi  komora  rozhodne o přípustnosti stíhání s konečnou
platností.
Poslanec i senátor má právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se
dozvěděl  v  souvislosti  s  výkonem  svého  mandátu,  a to i poté, kdy
přestal být poslancem nebo senátorem.
(1)  Poslanecká  sněmovna  volí  a  odvolává  předsedu  a místopředsedy
Poslanecké sněmovny.
(2) Senát volí a odvolává předsedu a místopředsedy Senátu.
(1)  Pro vyšetření věci veřejného zájmu může Poslanecká sněmovna zřídit
vyšetřovací komisi, navrhne-li to nejméně pětina poslanců.
(2) Řízení před komisí upraví zákon.
(1) Komory zřizují jako své orgány výbory a komise.
(2) Činnost výborů a komisí upraví zákon.
Poslanec  nebo  senátor, který je členem vlády, nemůže být předsedou či
místopředsedou Poslanecké sněmovny nebo Senátu ani členem parlamentních
výborů, vyšetřovací komise nebo komisí.
(1) Dojde-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny, přísluší Senátu přijímat
zákonná  opatření  ve  věcech,  které  nesnesou odkladu a vyžadovaly by
jinak přijetí zákona.
(2)  Senátu však nepřísluší přijímat zákonné opatření ve věcech Ústavy,
státního  rozpočtu,  státního  závěrečného  účtu,  volebního  zákona  a
mezinárodních smluv podle čl. 10.
(3) Zákonné opatření může Senátu navrhnout jen vláda.
(4)  Zákonné  opatření  Senátu  podepisuje  předseda  Senátu, prezident
republiky a předseda vlády; vyhlašuje se stejně jako zákony.
(5) Zákonné opatření Senátu musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou na
její  první  schůzi. Neschválí-li je Poslanecká sněmovna, pozbývá další
platnosti.
(1)  Zasedání  komor  jsou  stálá. Zasedání Poslanecké sněmovny svolává
prezident  republiky  tak,  aby bylo zahájeno nejpozději třicátý den po
dni  voleb; neučiní-li tak, sejde se Poslanecká sněmovna třicátý den po
dni voleb.
(2)  Zasedání  komory  může  být  usnesením přerušeno. Celková doba, po
kterou  může  být  zasedání přerušeno, nesmí překročit sto dvacet dnů v
roce.
(3)  V  době  přerušení zasedání může předseda Poslanecké sněmovny nebo
Senátu  svolat  komoru  ke  schůzi  před stanoveným termínem. Učiní tak
vždy, požádá-li jej o to prezident republiky, vláda nebo nejméně pětina
členů komory.
(4)  Zasedání  Poslanecké  sněmovny  končí  uplynutím  jejího volebního
období nebo jejím rozpuštěním.
(1) Poslaneckou sněmovnu může rozpustit prezident republiky, jestliže
a)  Poslanecká  sněmovna nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž
předseda   byl   prezidentem   republiky  jmenován  na  návrh  předsedy
Poslanecké sněmovny,
b)  Poslanecká  sněmovna  se  neusnese  do  tří měsíců o vládním návrhu
zákona, s jehož projednáním spojila vláda otázku důvěry,
c)  zasedání  Poslanecké  sněmovny bylo přerušeno po dobu delší, než je
přípustné,
d)  Poslanecká  sněmovna  nebyla  po dobu delší tří měsíců způsobilá se
usnášet,  ačkoliv  nebylo  její  zasedání přerušeno a ačkoliv byla v té
době opakovaně svolána ke schůzi.
(2)  Poslaneckou  sněmovnu  nelze  rozpustit  tři měsíce před skončením
jejího volebního období.
Schůze komor jsou veřejné. Veřejnost může být vyloučena jen za podmínek
stanovených zákonem.
(1) Společnou schůzi komor svolává předseda Poslanecké sněmovny.
(2)  Pro  jednání  společné  schůze  komor platí jednací řád Poslanecké
sněmovny.
(1)  Člen vlády má právo účastnit se schůzí obou komor, jejich výborů a
komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to požádá.
(2)  Člen  vlády  je  povinen  osobně  se dostavit do schůze Poslanecké
sněmovny na základě jejího usnesení. To platí i o schůzi výboru, komise
nebo  vyšetřovací  komise,  kde  však se člen vlády může dát zastupovat
svým  náměstkem  nebo  jiným  členem vlády, není-li výslovně požadována
jeho osobní účast.
(1)  Komory  jsou  způsobilé  se  usnášet  za přítomnosti alespoň jedné
třetiny svých členů.
(2)  K  přijetí  usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných poslanců nebo senátorů, nestanoví-li Ústava jinak.
(3) K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení
o  souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České
republiky  nebo  s  pobytem ozbrojených sil jiných států na území České
republiky,  jakož  i  k  přijetí  usnesení  o  účasti České republiky v
obranných  systémech  mezinárodní  organizace,  jíž  je Česká republika
členem,  je  třeba  souhlasu  nadpoloviční  většiny  všech  poslanců  a
nadpoloviční většiny všech senátorů.
(4)  K  přijetí  ústavního  zákona  a souhlasu k ratifikaci mezinárodní
smlouvy uvedené v čl. 10a odst. 1 je třeba souhlasu třípětinové většiny
všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů.
K  přijetí  volebního  zákona  a zákona o zásadách jednání a styku obou
komor  mezi  sebou,  jakož i navenek a zákona o jednacím řádu Senátu je
třeba, aby byl schválen Poslaneckou sněmovnou a Senátem.
(1) Návrhy zákonů se podávají Poslanecké sněmovně.
(2)  Návrh  zákona  může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda
nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku.
(1)  Návrh  zákona o státním rozpočtu a návrh státního závěrečného účtu
podává vláda.
(2)  Tyto  návrhy  projednává  na veřejné schůzi a usnáší se o nich jen
Poslanecká sněmovna.
(1)  Parlament  rozhoduje  o  vyhlášení  válečného  stavu,  je-li Česká
republika  napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky
o společné obraně proti napadení.
(2)  Parlament rozhoduje o účasti České republiky v obranných systémech
mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem.
(3) Parlament vyslovuje souhlas
a)  s  vysláním  ozbrojených  sil  České  republiky  mimo  území  České
republiky,
b) s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky,
nejsou-li taková rozhodnutí vyhrazena vládě.
(4)  Vláda  rozhoduje  o  vyslání  ozbrojených sil České republiky mimo
území  České republiky a o pobytu ozbrojených sil jiných států na území
České republiky, a to nejdéle na dobu 60 dnů, jde-li o
a)  plnění  závazků  z  mezinárodních  smluv  o  společné  obraně proti
napadení,
b) účast na mírových operacích podle rozhodnutí mezinárodní organizace,
jíž je Česká republika členem, a to se souhlasem přijímajícího státu,
c)  účast  na záchranných pracích při živelních pohromách, průmyslových
nebo ekologických haváriích.
(5) Vláda dále rozhoduje
a)  o  průjezdu ozbrojených sil jiných států přes území České republiky
nebo o jejich přeletu nad územím České republiky,
b)  o  účasti  ozbrojených  sil České republiky na vojenských cvičeních
mimo  území  České republiky a o účasti ozbrojených sil jiných států na
vojenských cvičeních na území České republiky.
(6)  O rozhodnutích podle odstavců 4 a 5 informuje vláda neprodleně obě
komory  Parlamentu.  Parlament může rozhodnutí vlády zrušit; ke zrušení
rozhodnutí  vlády  postačuje nesouhlasné usnesení jedné z komor přijaté
nadpoloviční většinou všech členů komory.
(1) Vláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů.
(2)  Nevyjádří-li  se  vláda  do  třiceti dnů od doby, kdy jí byl návrh
zákona doručen, platí, že se vyjádřila kladně.
(3)   Vláda  je  oprávněna  žádat,  aby  Poslanecká  sněmovna  skončila
projednávání  vládního  návrhu zákona do tří měsíců od jeho předložení,
pokud s tím vláda spojí žádost o vyslovení důvěry.
Návrh zákona, se kterým Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas, postoupí
Poslanecká sněmovna Senátu bez zbytečného odkladu.
(1)  Senát  projedná  návrh zákona a usnese se k němu do třiceti dnů od
jeho postoupení.
(2)  Senát  svým usnesením návrh zákona schválí nebo zamítne nebo vrátí
Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy anebo vyjádří vůli nezabývat
se jím.
(3) Jestliže se Senát nevyjádří ve lhůtě podle odstavce 1, platí, že je
návrh zákona přijat.
(1)  Jestliže  Senát  návrh  zákona  zamítne,  hlasuje o něm Poslanecká
sněmovna   znovu.   Návrh   zákona  je  přijat,  jestliže  je  schválen
nadpoloviční většinou všech poslanců.
(2)   Jestliže   Senát   návrh   zákona  vrátí  Poslanecké  sněmovně  s
pozměňovacími  návrhy,  hlasuje  o  něm  Poslanecká  sněmovna  ve znění
schváleném Senátem. Jejím usnesením je návrh zákona přijat.
(3)  Jestliže  Poslanecká  sněmovna  neschválí  návrh  zákona  ve znění
schváleném  Senátem,  hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém
byl  postoupen  Senátu.  Návrh  zákona  je přijat, jestliže je schválen
nadpoloviční většinou všech poslanců.
(4)   Pozměňovací  návrhy  nejsou  při  projednávání  zamítnutého  nebo
vráceného návrhu zákona v Poslanecké sněmovně přípustné.
Jestliže  Senát  vyjádří  vůli  nezabývat  se  návrhem zákona, je tímto
usnesením návrh zákona přijat.
K ratifikaci mezinárodních smluv
a) upravujících práva a povinnosti osob,
b) spojeneckých, mírových a jiných politických,
c) z nichž vzniká členství České republiky v mezinárodní organizaci,
d) hospodářských, jež jsou všeobecné povahy,
e) o dalších věcech, jejichž úprava je vyhrazena zákonu,
je třeba souhlasu obou komor Parlamentu.
(1) Prezident republiky má právo vrátit přijatý zákon s výjimkou zákona
ústavního, s odůvodněním do patnácti dnů ode dne, kdy mu byl postoupen.
(2)  O  vráceném  zákonu hlasuje Poslanecká sněmovna znovu. Pozměňovací
návrhy   nejsou  přípustné.  Jestliže  Poslanecká  sněmovna  setrvá  na
vráceném zákonu nadpoloviční většinou všech poslanců, zákon se vyhlásí.
Jinak platí, že zákon nebyl přijat.
Přijaté  zákony  podepisuje  předseda  Poslanecké  sněmovny,  prezident
republiky a předseda vlády.
(1) K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen.
(2) Způsob vyhlášení zákona a mezinárodní smlouvy stanoví zákon.
(1)  Každý  poslanec  má  právo  interpelovat  vládu nebo její členy ve
věcech jejich působnosti.
(2)  Interpelovaní členové vlády odpovědí na interpelaci do třiceti dnů
ode dne jejího podání.
Adresa této části zákona: http://www.agentka.cz/cz/zakony/ustava-ceske-republiky/100002

                                ©2025 Agentka s.r.o. 
                                O Agentce - 
			
                                Služby - 
			
                                Partneři - 
			
                                Obchodní podmínky, ochrana osobních údajů - 
			
                                Kontakt - 
			
                                Reklama - 
			
                                Mobilní verze